קיבוץ נחל עוז
חסר רכיב

משולחנה של אילת 15.06.2017

18/06/2017

מסיבת סיום מחזור ג' מכינת מיתרים לכיש בנחל עוז - איך יוצרים יש מאין? איך מבינה קהילה שמהמקומות הכי קשים ניתן לצמוח? והיכן נפגשים חלומות וערכים?
תחברו יחד בחירה, אופטימיות, ציונות ואמונה ותקבלו קהילה, שמבינה שכדי לצמוח צריך להצמיח.

לפני כמעט 3 שנים, במשבר שלאחר "צוק איתן", שאפף את נחל עוז, היה רגע כזה, של להיות או לחדול. אנשי נחל עוז בחרו יחד, להיות. ואם כבר להיות, אז מוטב להיות טובים, ערכיים ויוצרים. אז חברו הקיבוץ והחולמים בתוכו ל"מכינת מיתרים לכיש" וקמה שלוחה. ואז הגיע נוער ציוני, מסור, פעיל ומחויב והיינו כחולמים. והזמן עובר והחלום רק מתגבר, כי משהו עובד, כשמחברים נחלאים ותיקים שחלמו ולחמו לדור צעיר שעודנו חולם.

כי משהו עובד כשקהילה מאמצת אל ליבה קבוצת נוער, שמשפחות בקהילה מאמצות ילדים כאילו היו כאן תמיד, וכשנוער מבין שערכים עושים בידיים, וגם ברגליים.
סיכמנו השבוע שנה שלישית של שלוחת נחל עוז במכינת מיתרים לכיש. הם כבר חלק בלתי נפרד מאיתנו, הם שינו אותנו. אנו נוטים להאמין שהטבענו בם חותם, שהמשותף בינינו כל כך גדול, שענפינו כבר משורגים יחד.

חלום לא מתרחש. הוא מבקש עשייה ומחויבות, התמדה ועקשנות, הוא מבקש המון שיתוף פעולה, והוא מתרחש כשרוצים מכל הלב. נחל עוז רוצים. נרצה ויהיה (תודה ליעל לחייני על הניסוח).

השבוע התקיים ביקור שגרירת ארה"ב לאו"ם ניקי היילי ושגריר ישראל לאו"ם דני דנון בנחל עוז. ברכו בשם הקיבוץ בוגרי מרכז חברתי המקסימים ביחד עם דיאנה, מספר חברים שהשתתפו, סיפרו לה על הקיבוץ, על האתגרים והקשיים וגם על תהליכי הצמיחה וההתפתחות שעוברים על נחל עוז. בסוף הביקור התאפשר לי רגע אינטימי, בחרתי לשתף את שגרירת ארה"ב באו"ם, בכך שבנחל עוז אכפת לנו משכנינו, ודאגתה לרווחתם חשובה למעשה גם עבורנו.

ערב עדכון המנהלים ובמה לשאלות ותשובות התקיים אתמול במועדון, בהשתתפות ערה של הציבור. רוב השאלות נענו ע"י הפאנל שכלל את רני, אוהד, ספי, אושרית, ברי ואותי. רשמנו את כל מה שעלה ונתייחס לשאלות שטרם נענו. חשוב לי לומר שההשתתפות הערה מאד משמחת, מעידה על כך שהקהילה בנחל עוז אכפתית ומפגש מסוג זה הוא כלי חשוב לחיבור בין צוות הניהול לציבור. חשוב לשפר את אופן השיח, לצמצם קנטרנות ולהגביר שאלות ענייניות וביקורת בונה. לפני המפגש הבא נבקש לשלוח אלינו את השאלות מבעוד מועד וכך נוכל לבוא יותר מוכנים.

אנחנו זו התנועה הקיבוצית - דברי המשנה למזכ"ל התנועה גיל לין בועידת התק"צ: "התנועה הקיבוצית היא תנועת ציונות משימתית, וקיבוציה שותפים במאמצים להשפיע ולחזק את החברה הישראלית, את מדינת ישראל ואת העם היהודי...רשת של קהילות קיבוציות היא מסד רב עוצמה לעשייה חברתית במגוון תחומים ודרכים להשפעה של ממש על מרקם החיים בישראל ובעולם היהודי".

לין סקר את החשיבות בהמשך ההתיישבות הקיבוצית בפריפריה ולאורך הגבולות. זאת תוך קידום התעשייה והחקלאות, אשר מהוות כר פורה לתעסוקה לכלל תושבי הפריפריה. כן מנה את החשיבות שרואים גופים רבים בארץ ובעולם במודל הקואופרציה הקיבוצי, והרצון של התנועה לפתח עוד ועוד מנגנונים קואופרטיביים. "התנועה הקיבוצית תמשיך ותעמיק את מחויבותה למעשה החינוכי בקיבוץ ובסביבתו – חינוך המבוסס על ערבות הדדית, ציונות, דמוקרטיה פעילה ושותפות קהילתית...התנועה הקיבוצית רואה בצעירים כוח מניע להתחדשות ולצמיחה, ונפעל ביחד עם הצעירים לעשייה ותרומה חברתית משמעותית בחברה הישראלית".

דברי מזכ"ל התנועה ניר מאיר בועידת התק"צ בשבוע שעבר: "ועידת התנועה הקיבוצית חוזרת וקובעת את עמדת התנועה הקיבוצית לגבי ההתיישבות וההתקדמות לקראת הסדרים מדיניים, בתקווה שיביאו בעתיד לשלום יציב באזורנו.

ההתיישבות היהודית קבעה בעבר את גבולות המדינה והבטיחה את פיתוח השטחים הפתוחים ועיבודם בכל מרחבי מדינת ישראל. אחר הניצחון במלחמת ששת הימים, לפני חמישים שנה, שלחו התנועות הקיבוציות את חבריהן להתיישב ברמת הגולן ובבקעת הירדן. התנועה הקיבוצית כולה ממשיכה ותמשיך גם בעתיד לתמוך ולחזק את כל יישוביה. התנועה הקיבוצית מגבה את צה"ל ואת כוחות הביטחון, בכל הקשור להגנת המדינה והבטחת קיומה, תוך שמירת דמותם המוסרית. התנועה תמשיך לעודד את בנותיה ובניה לשרות משמעותי בצבא ובכוחות הביטחון. מאז מלחמת ששת הימים ועד היום, התנגדו התנועות הקיבוציות להתיישבות יהודית בשטחים המאוכלסים על ידי הפלסטינים. התנועה הקיבוצית ממשיכה להתנגד להתנחלויות הללו גם היום והיא רואה בהן מעמסה מיותרת על המדינה, נטל בטחוני ומכשול להסדרים עתידיים. על מנת לקדם הסדרים מדיניים, בתקווה שיובילו להסכמי שלום בעתיד, תומכת התנועה הקיבוצית ביציאה מרוב שטחי יהודה ושומרון, להוציא גושי ההתיישבות הגדולים. התנועה תומכת בהיפרדות מהעם הפלסטיני, שיבחר את דרכו למימוש שאיפותיו הלאומיות. התנועה הקיבוצית תכיר במדינה הפלסטינית כאשר תקום לצד מדינת ישראל. הגבולות הסופיים בין מדינת ישראל והמדינה הפלסטינית ייקבעו במשא ומתן. התנועה הקיבוצית חוזרת ומאשרת את העיקרון שאומץ על ידי התנועות הקיבוציות בעבר, הקובע ששום ישוב אינו אמור להוות מכשול לשלום. זאת בתקווה שאכן נגיע בעתיד לשלום יציב עם כל שכנינו.

התנועה הקיבוצית מתריעה בפני הסכנה לקיומה של מדינת ישראל, כמדינה יהודית ודמוקרטית, אם תימשך השליטה, המתקיימת מזה חמישים שנה על העם הפלסטיני.

התנועה הקיבוצית פתוחה להדברות ומעוניינת בקשרים עם כל חלקי העם בישראל ובתפוצות, אך היא ערה לסיכון ההולך וגובר לעתידו של המפעל הציוני, הנובע מגורמים קיצוניים המונעים על ידי ציווים דתיים משיחיים כביכול. התנועה הקיבוצית תתמוך בכל גורם שיוביל מהלכים שיקדמו הסכמים עם מדינות האזור ועם הפלסטינים והיא תפעיל את השפעתה במפלגות ובארגונים, בהם שותפים חבריה, כדי לתמוך ביוזמות מסוג זה".

עונת הרחצה – תיפתח כמתוכנן ביום ו' 16.6.17. אנא נהגו עפ"י ההנחיות שפרסמנו, הישמעו להוראות המציל והחשוב מכל – הסבירו לילדים ולנוער את הסכנות בכניסה לבריכה ללא נוכחות מציל ושלא בשעות הפתיחה. ונשמרנו לנפשותינו. זו הזדמנות להודות למעין אליעז על הכנת הבריכה והפעלתה בשנים האחרונות. השנה זה היה מבצע מאתגר במיוחד, עקב מצב הבריכה. בהצלחה לעומר כהן, שיחליף את מעין במהלך העונה.

שבת שלום,
אילת גלס

חסר רכיב